Kártérítés repülő késés vagy járattörlés esetén

Az elmúlt évtizedben az utasforgalmi repülőgéppiac szinte “felrobbant”. A fapadosok megjelenésével az utasok száma sokszorosára nőtt, a repülőjegyek ára pedig mindenkinek elérhetővé vált. A légitársaságok versenyében az ár leszorítása alapvető tényezővé vált. A szoros menetrend, a kapacitások maximális kihasználtsága azonban gyakran vezet komoly késésekhez, járattörlésekhez, vagy akár a túlfoglalás esetén a beszállás visszautasításához.

Igen sok rémtörténetet hallunk arról, hogy az utasok hosszú-hosszú órákat várnak a repülőtéren és kérésükre a légitársaság nagy nehézségek árán “megajándékozza” őket egy 10 eurós szendvicsutalvánnyal, amely valójában még arra sem elég, hogy a reptéren ténylegesen szendvicsre lehessen váltani. Nagyon kevesen tudják, hogy az EU-ban (sőt a szélesebb tagságú Európai Gazdasági Térségben – pl. Norvégia, Svájc stb.) az utasok komoly védelemre tarthatnak igényt, sőt számos esetben nagy összegű, a repülőút távolságától függően akár százezer forintnál is magasabb kártalanítás is megilleti őket.

Jó tudni, hogy az EU-s védelem minden olyan járatra vonatkozik, amely az EGT területéről indul, függetlenül attól, hogy a célország nem tagja az Európai Gazdasági Térségnek. Az egyetlen kivétel az az eset, amikor a célországba egy szintén nem EGT tag ország repterén kell átszállni (pl. Bécs-Dubai-Szingapúr), mert ebben az esetben a transzferországot nem kötik az EU-s szabályok. Jó hír, hogy a legtöbb, EGT-területére irányuló légijáratra is vonatkozik a fogyasztók védelme. Hozzátesszük azt is, hogy az EU-s szabályok egyaránt alkalmazandóak a menetrend szerinti, a charter, a fapados, és az EGT-n belüli belföldi (pl. Párizs – Nizza) járatokra is. Kiemelendő, hogy a légitársaságokat a mulasztás típusától függően számos kötelezettség terheli: így például ha valakinek visszautasítják a beszállását vagy törlik a járatát összetett segítségnyújtásra lesz jogosult, amely kiterjedhet a jegy visszatérítésére és ingyenes átfoglalásra, de akár szállásfoglalásra is. Jelentős (távolságtól függően 2-4 órás) késés esetén a frissítőkön és szendvicsen kívül, akár szállás is járhat, de 5 órás késés esetén az utazástól is elállhatunk. Fontos tény, hogy mindhárom esetben kártalanításra is jogosultak lehetünk, amelynek összege távolságtól függően akár 250-600 Euró is lehet.

Ha bármilyen panasz van, érdemes azonnal kapcsolatba lépni irodánkkal, mivel a különböző igények többnyire csak igen rövid határidőn belül érvényesíthetőek. Irodánk a kártalanítási ügyekkel kapcsolatban teljes körű képviseletet nyújt az EGT bármely országában, mellyel összefüggésben irodánk felé költség Önt csak akkor terheli, ha bármilyen eredményt sikerült elérnünk. A légitársaságok megpróbálnak kibújni a felelősség alól arra hivatkozással, hogy a mulasztás nem nekik felróható, amellyel szemben irodánk határozottan fellép. Nem létezik rossz ügy, így ha bármilyen sérelem érte repülőútja során, írjon egy emailt és egy-két munkanapon belül keresni fogjuk.